05 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Reclamele TV şi obiceiurile alimentare
Reclamele TV şi obiceiurile alimentare
Cercetătorii atrag atenţia că timpul petrecut în faţa televizorului ridică două probleme majore pentru sănătate: prima este reprezentată de sedentarismul implicat de această activitate, iar a doua de alegerea alimentelor în urma sau în timpul vizionării programelor TV.
Specia umană este “proiectată” să ducă un stil de viaţă activ, strămoşii noştri petreceau multe ore pe zi căutând mâncare. Un stil de viaţă sedentar se opune acestui comportament “scris” în gene, efectele fiind vizibile asupra sănătăţii noastre. Sedentarismul - fie în faţa micului ecran, fie în faţa marelui ecran sau a calculatorului - duce la dereglări negative în procesul de depozitare a grăsimilor şi zahărului din organism, crescând riscul apariţiei bolilor cardiovasculare, a diabetului, a obezităţii, a osteoporozei, a cancerului de colon.

Un sfert dintre români sunt obezi

La nivel mondial, aproximativ 2 milioane de decese pe an sunt atribuite inactivităţii fizice, determinând Organizaţia Mondială a Sănătăţii să emită o avertizare asupra sedentarismului. Acesta este considerat a fi printre primele 10 cauze de deces din lume. După studiile OMS, 60% dintre persoanele din lume duc o viaţă sedentară. Tot OMS a anunţat recent că un sfert dintre români sunt obezi, jumătate dintre noi având probleme de greutate mai mici sau mai mari. Din comoditate, unii dintre noi preferă să “câştige” timp luând masa în faţa televizorului. De aceea, când vorbim despre obiceiuri alimentare, nu întotdeauna stomacul este cel care hotărăşte când e momentul mesei, precum şi ce şi cât mâncăm. Unul dintre factorii care ne influenţează în luarea acestei decizii este reprezentat de reclamele care sunt “presărate” în programele TV pe care le vizionăm.
“La cinema, limitaţi-vă să savuraţi acţiunea de pe ecran, nu şi tentaţiile de pe rafturile chioşcului de la intrarea în sală. Acasă, încercaţi să plasaţi televizorul astfel încât să aveţi spaţiu să vă întindeţi sau să faceţi câţiva paşi. Dacă lucraţi la calculator, comunicaţi cu colegii personal, nu prin telefon sau email”, recomandă dr. Luigi Gratton, Vice President, Medical Affairs & Education în cadrul Herbalife Ltd.
Reclamele TV la produse alimentare ne îndeamnă să mâncăm mai mult decât avem nevoie pentru asigurarea necesarului zilnic de calorii. Cu cât mai mult?  Dacă ne-am propune să ne asigurăm necesarul zilnic de 2 000 de calorii exclusiv din alimentele prezente în reclamele TV, am consumă de 25 de ori mai mult zahăr şi de 20 de ori mai multe grăsimi decât raţia zilnică recomandată. Alimentele din reclamele TV sunt atât de supraîncărcate în grăsimi şi zahăr încât, alegând un singur aliment din această categorie, am consuma de peste 3 ori mai mult zahăr şi de 2 ori mai multe grăsimi decât prevede raţia zilnică.
În urma unei analize nutriţionale a alimentelor recomandate de reclamele difuzate în 84 de ore de programe TV din primetime şi 12 ore de programe de sâmbătă dimineaţa, cercetătorii au ajuns la concluzia că, pe lângă excesul de zahăr, grăsimi, sare şi colesterol, aceste alimente sunt extrem de sărace în calciu, potasiu, vitamina A, vitamina D şi fibre.
“În medie, vizionăm 6 reclame la alimente pe oră, dar acest lucru nu înseamnă că trebuie să mâncăm tot ce vedem. Cu prima ocazie când vedeţi o reclamă TV la un aliment, nu vă îndreptaţi spre frigider, ci luaţi o gumă de mestecat, spălaţi-vă pe dinţi sau faceţi câteva mişcări ca să vă dezmorţiţi. Veţi vedea că veţi fi mult mai în formă şi este foarte posibil să hotărâţi să plecaţi din faţa televizorului”, ne sfătuieşte dr. Luigi Gratton.

Articole înrudite