22 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Insomnie: Acest truc descoperit de un neurolog ar trebui să te ajute să dormi ca un bebeluş
Insomnie: Acest truc descoperit de un neurolog ar trebui să te ajute să dormi ca un bebeluş

Plimbarea  mentală, zgomotul maro şi zgomotul verde, răcirea nervului vag... De teama unei nopţi albe, ai încercat toate trucurile posibile şi imaginabile. Dar nimic nu ajută: nopţile tale pline de insomnii. Deşi nu există o soluţie miraculoasă, un specialist american în neuroştiinţă crede că a găsit o metodă de încredere şi uşor de realizat pentru a recâştiga un somn de calitate şi a limita insomnia. Într-un episod din podcast-ul său intitulat Sleep Toolkit, Andrew Huberman, profesor la Universitatea Stanford, explică importanţa de a profita de razele soarelui imediat ce te ridici din pat, dar şi seara înainte de a te întoarce acasă.
Mai concret, neurologul te sfătuieşte să ieşi afară „în termen de 30 până la 60 de minute de la trezire” şi să te bucuri de soare între 2 şi 10 minute, cu faţa întoarsă spre lumină. O acţiune de „întărire”, care ar permite corpului nostru să se înarmeze cu energie pentru ziua după o noapte scurtă, dar şi să se pregătească pentru a adormi seara. Şi asta, datorită impactului soarelui asupra producţiei de hormoni din corpul nostru.
După cum rezumă presa americană, lumina soarelui declanşează într-adevăr o creştere a nivelului de cortizol (hormonul stresului) şi dopamină în creierul nostru, doi hormoni care sunt esenţiali pentru îmbunătăţirea stării de spirit şi pentru menţinerea sistemului imunitar. „Avem nevoie de o creştere a cortizolului cât mai devreme posibil, deoarece acest hormon ajută la îmbunătăţirea sistemului imunitar, a nivelului de vigilenţă, a dispoziţiei şi ne ajută să ne mişcăm”, spune Andrew Huberman. Potrivit acestuia, acest obicei ar favoriza şi difuzarea melatoninei în corpul nostru seara, un hormon foarte important în reglarea somnului nostru. Acesta din urmă este eliberat în medie la 16 ore după vârful de cortizol, de unde şi importanţa băilor de soare imediat ce te trezeşti.
Pentru a asigura un somn mai odihnitor, neurologul recomandă să vă bucuraţi de soare seara, înainte de apus, şi dacă este posibil mai degrabă afară decât prin fereastră. Şi asta pentru că a fi afară ar fi de 50 de ori mai eficient!

Ce se întâmplă dacă încă e întuneric când te trezeşti?

Desigur, nu este întotdeauna uşor să te bucuri de razele soarelui dimineaţa, mai ales pentru persoanele a căror muncă începe foarte devreme sau în perioada de iarnă, timp în care soarele răsare mai târziu decât de obicei. Dacă acesta este cazul tău, nu te panica! Alte soluţii există. Dacă meseria îţi permite, nu ezita să scoţi capul afară când iese soarele, de exemplu. Altfel, poţi investi oricând în lumini artificiale specifice, cum ar fi un ceas deşteptător cu simulator de zori, sau într-o lampă de terapie cu lumină. Cu condiţia, desigur, să ieşi afară pentru câteva minute după ce soarele a răsărit.
„Acesta este probabil cel mai important lucru pe care îl putem – şi ar trebui – să îl facem pentru a ne creşte bunăstarea metabolică, pentru a ne stimula funcţia sistemului hormonal şi pentru a ne îmbunătăţi sănătatea mintală”, conchide Andrew Huberman.


Articole înrudite