28 MARTIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Prima maşină zburătoare din lume ar putea să decoleze în 2018 din Olanda
Prima maşină zburătoare din lume ar putea să decoleze în 2018 din Olanda

Maşinile zburătoare, prezentate în producţii cinematografice ştiinţifico-fantastice precum "Al cincilea element" şi "Înapoi în viitor", i-au fascinat dintotdeauna pe oameni. Proiecte ale unor vehicule de acest fel au apărut de-a lungul anilor în lumea întreagă, însă o companie din Olanda speră să îşi întreacă concurenţii comercializând începând din 2018 primul model de automobil zburător, informează AFP.
După mai mulţi ani de teste, compania PAL-V, cu sediul în Raamsdonksveer, o localitate aflată în apropiere de oraşul Breda, se pregăteşte să demareze în octombrie producţia unui girocopter cu două locuri şi trei roţi, certificat pentru a se deplasa atât pe şosele, cât şi în aer. Compania olandeză speră să vândă acest vehicul primului client al ei înainte de sfârşitul anului 2018.
Modelul PAL-V nu este singurul vehicul de acest fel: mai multe tipuri de maşini-zburătoare sunt dezvoltate în prezent în Republica Cehă, Slovacia, Japonia, China şi Statele Unite. Compania Nirvana Systems din Republica Cehă a conceput un model de "girodrive" — certificat din luna martie — pentru a se deplasa pe şosele şi în aer.
Compania AeroMobil din Slovacia afirmă că a primit deja zeci de comenzi pentru maşina sa înaripată, care este înzestrată cu un turbopropulsor pentru a decola de pe sol, a cărei livrare este prevăzută pentru anul 2020.
"Este un vis vechi de aproximativ un secol", a declarat pentru AFP Markus Hess, directorul general de marketing al companiei PAL-V. "Atunci când primul avion a fost inventat, oamenii se întrebau deja cum ar putea să conducă acel aparat pe şosele", a adăugat specialistul olandez.
Înzestrată cu un motor cu benzină fără plumb ce dezvoltă 100 de cai-putere, maşina PAL-V este capabilă să zboare între 400 şi 500 de kilometri la o altitudine maximă de 2.500 de metri. Pe şosea, ea poate să atingă o viteză de până la 170 de kilometri pe oră. Ea necesită atât un permis de conducere a automobilului, cât şi un brevet de pilot de avion.
Compania olandeză doreşte să producă între 50 şi 100 de vehicule în 2019, înainte de a atinge un ritm de producţie de "câteva sute" de unităţi în 2020.
Un astfel de vehicul va fi foarte scump: primul model care va ieşi de pe linia de producţie, un model de lux, denumit PAL-V Liberty, costă 499.000 de euro. Apoi va fi lansat un model mai puţin luxos, PAL-V Liberty Sport, ce va fi comercializat cu 299.000 de euro. "Nu este mai scumpă decât o maşină sport super drăguţă cu toate opţiunile incluse", s-a justificat directorul de marketing al firmei olandeze.
"Ţinând cont de toate normele suplimentare la care trebuie să ne supunem şi de faptul că o maşină sport nu poate să zboare, acest produs e mai degrabă o mană cerească", a adăugat el.
Compania PAL-V, ale cărei iniţiale provin de la denumirea "Personal Air and Land Vehicle" (Vehicul personal aer şi sol), a fost înfiinţată în 2007 de Robert Dingemanse şi pilotul John Bakker.
"La început, ne spuneam: 'să facem un girocopter care să poată fi condus pe şosele'", povesteşte Markus Hess.
Dar foarte repede, compania a înţeles că greutatea şi lungimea elicelor dădeau vehiculului un centru de greutate foarte înalt, în special în timpul virajelor. Inginerii au revizuit planurile: apăsând pe un buton, elicele se pliază şi se întind în spatele vehiculului, la fel ca aripile unui liliac.
În 2005 a fost integrat un sistem de pliere a aripilor pentru vehicule de tip triciclu. Inovaţia, realizată de firma olandeză Carver, avea următorul obiectiv: contrarea centrului de greutate ridicat şi transformarea dispozitivului într-un vehicul capabil să se deplaseze pe şosele.
PAL-V nu este un elicopter, un vehicul ale cărui elice se învârt graţie unui motor, ci un girocopter, care foloseşte vântul pentru învârtirea elicelor sale, a explicat compania olandeză.
Astfel, chiar dacă cele două motoare se opresc, elicele continuă să se învârtă. "Chiar dacă veţi avea o viteză nulă, nu veţi cădea din cer", a subliniat Markus Hess.
Compania s-a declarat "mai mult decât satisfăcută" în privinţa numărului de comenzi primite, refuzând totuşi să dezvăluie acest număr.
"Noi vindem un vis dintr-un anumit punct de vedere", a continuat Markus Hess, prezentând primul model al companiei sale, negru şi elegant, dezvoltat în 2012.
Odată clientul înscris, după depunerea unei anumite sume, piesele sunt comandate. După ce este asamblat, vehiculul trebuie să efectueze cel puţin 150 de ore de zbor şi să treacă teste complete pentru a fi certificat de Agenţia Europeană pentru Securitate Aeriană (AESA), cu sediul la Koln.
Va fi cerul european în curând suprapopulat? Markus Hess răspunde râzând la această întrebare: la început, oamenii "nici nu reuşeau să îşi imagineze o maşină zburătoare. Apoi, dintr-o dată, atunci când au reuşit acest lucru, îşi imaginează deja milioane (de maşini zburătoare, n.r.) pe cer".
Dar, pentru moment, această nouă realitate rămâne încă destul de îndepărtată, a adăugat specialistul olandez.


Articole înrudite