04 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Din totalul de şapte miliarde de locuitori ai Planetei, circa şase miliarde dispun de telefoane mobile, în timp ce doar 4,5 miliarde au acces la toalete, a făcut cunoscut adjunctul secretarului general al ONU, Jan Eliasson, vorbind despre criza sistemelor sanitare la nivel mondial, informează ipsnews.net.
„Astfel, 2,5 miliarde de persoane, majoritatea din mediul rural, nu au acces la sisteme sanitare adecvate”, a subliniat Jan Eliasson.
În mod ironic, lumea este saturată de abundenţa de telefoane mobile, însă se caută cu disperare toaletele care nu există.
O caricatură dintr-un calendar al Băncii Mondiale pe 2013 pune aceste cifre într-o perspectivă chiar mai realistă, dar sub semnul umorului. Desenul prezintă un sătean dintr-un colţ îndepărtat al lumii, „înarmat” cu un sul de hârtie higienică într-o mână şi cu un telefon inteligent în cealaltă, încercând să localizeze pe GPS (sistemul de poziţionare globală) cea mai apropiată toaletă. Pe ecranul telefonului scrie: Cea mai apropiată toaletă este la o distanţă de 2 kilometri'.
Totuşi, el poate fi considerat norocos, pentru că un număr estimat de 1,1 miliarde de oameni (din cei 2,5 miliarde fără instalaţii sanitare adecvate) sunt obligaţi să-şi facă nevoile în aer liber, deoarece nu există toalete peste tot, spune Eliasson.
De aceea, Banca Mondială încearcă să rezolve problema lipsei de acces la sisteme sanitare adecvate la nivel mondial cu ajutorul tehnologiei digitale şi a aplicaţiilor pe telefoanele mobile (Apps).
De curând, BM a anunţat trei câştigători ai „Sanitation Hackathon and App Challenge”, descris ca un proiect de un an care recunoaşte aplicaţii (Apps) inovatoare şi relevante la nivel local pentru rezolvarea provocărilor în ceea ce priveşte sistemele sanitare.
Inovaţiile bazate pe tehnologie pot juca un rol-cheie în multe probleme legate de igienă, inclusiv cererea de cartografiere pentru serviciile de igienă, identificarea zonelor neacoperite, captarea feedback-ului clienţilor şi comunicarea de mesaje privind curăţenia şi igiena, pentru a schimba comportamentul oamenilor, este de părere Andy Narracott, responsabil în domeniul apei şi canalizării. Dar provocarea majoră este cum este folosită această informaţie şi cum se acţionează, adaugă el.
Şi Clarissa Brocklehurst, fostul şef al departamentului apă, salubrizare şi igienă din cadrul UNICEF, a afirmat că problema sistemelor sanitare este o problemă extraordinar de greu de rezolvat aşa că este „nevoie de orice inovaţie pentru a face faţă acestei situaţii”.
Acesta se traduce prin soluţii în termeni de tehnologie, instituţii, schimbarea comportamentului, finanţare şi monitorizare.

Articole înrudite