06 MAI 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Relaţia medic-pacient, esenţială în tratamentul hepatitei
Relaţia medic-pacient, esenţială în tratamentul hepatitei

Asociaţia Pacienţilor cu Afecţiuni Hepatice din România (APAH-RO) şi psihologul Cerasela Libeg au elaborat un set de recomandări pentru pacienţi şi medici astfel încât relaţia dintre aceştia să fie mai eficientă în perioada tratamentului. Sfaturile fac referire atât la prima interacţiune, cât şi la comportamentul pacienţilor şi medicilor în cadrul sedinţelor de consultaţie. Comunicarea eficientă cu pacientul este extrem de importantă încă de la prima întâlnire. Pe fondul relaţiei medic-pacient se va construi abordarea bolii. În timpul consultaţiei medicale, indiferent dacă este prima interacţiune sau vorbim de o relaţie în care este implicat un bolnav cronic, este important să se exprime congruenţa scopurilor medicului şi pacientului, acceptarea necondiţionată a pacientului, empatia faţă de acesta şi colaborarea ca formă de demers terapeutic.

Ce trebuie să urmărească medicul în relaţia sa cu pacientul

- Să se asigure că pacientul a înţeles recomandările sale şi le acceptă. Buna definire a problemelor determină înţelegerea sensului soluţiilor terapeutice propuse. Simpla lor enumerare şi explicare nu denotă şi asumarea acestor soluţii.
- Să răspundă la întrebările pacientului. Să îl încurajeze să discute despre ceea ce i se pare neclar. Clarificările crează siguranţă şi generează sentimentul de control al situaţiei.
- Să pună în perspectivă boală şi să ofere o imagine realistă a posibilităţilor de evoluţie. Să accentueze importanţa implicării bolnavului în propria recuperare şi în asigurarea, cât mai mult posibil, a unei vieţi de calitate superioară.
- Să nu renunţe la rigoare şi adevăr ştiinţific. Medicul trebuie să recomande metode de diagnostic şi tratament validate ştiinţific.
- Să motiveze pacientul. Să fie cooperant şi empatic, motivând pacientul să manifeste aderenţa la tratament.
- Să prezinte disponibilitatea de comunicare şi altfel decât faţă în faţă. Posibilităţile de comunicare alternativă vor genera siguranţă şi încredere pentru pentru pacient, în controlarea situaţiilor critice.


Articole înrudite